Thursday, October 22, 2009

Akvarellworkshop

Nu har det varit intensivt tårtbakande ett tag, så det är på tiden att det blir lite målande i bloggen också tycker jag. Häromdagen höll jag i en liten "workshop" i akvarell i en skapargrupp jag är med i. Det var helt fantastiskt roligt och inspirerande. Alla var så duktiga och kreativa och producerade fantastiska alster, trots att några knappt hade målat akvarell tidigare. Det kändes otroligt kul att kunna inspirera andra och förmedla kunskap (kanske jag skulle ha blivit lärare ändå!???). Den enda fallgropen var att jag insåg att det är väldigt svårt att prata när man målar... Vi gick igenom lite grundtekniker och sen gjorde vi en övning med en magnolia, resultaten syns på bilden nedan. Till nästa gång har jag utlovat lite mer noggran material- och färggenomgång, och jag tänkte att alla intresserade blogläsare kan få hänga med - så håll utik ni som är sugna på att börja måla!

3 comments:

  1. Åh så roligt det var! Jag har faktiskt ramat in min magnolia. Den blev inte perfekt, men den blev fin, och när jag tittar på den så påminns jag om hur roligt det är att måla och hur roligt vi hade tillsammans.

    Sen kanske jag får anledning att ersätta den med något ännu bättre så småningom :)

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Här kommer receptet på choklad-calvados-fyllningen. Det var såååå gott!

    2 gelatinblad (lägg i kallt vatten minst 10 min)
    Smält 400 g mjölkchoklad i vattenbad
    Vispa 4 dl vispgrädde lätt, ställ den i kylen tilll du ska använda den.

    Vispa samman 6 äggulor och 100 g florsocker
    Fortsätt vispa äggblandningen i vattenbad, vispa kraftigt tills du fått en krämig smet.
    Tag av skålen från vattenbadet och vispa krämen kall (ca 5-10 minuter)
    Blanda 1/3 av den vispade grädden med chokladblandningen till en s.k. ganache.
    Smält gelatinbladet. Tillsätt 1/2 dl calvados i gelatinet när det är helt flytande.
    Vänd ner gelatinblandningen i ganachen medan du rör kraftigt.
    Blanda ner resterande grädde, blanda luftigt.
    Blanda ner äggsmeten, blanda luftigt.

    Lite krångligt, men det blir väldigt smarrigt!
    Lycka till!
    /Kajsa

    ReplyDelete
  3. Glömde skriva att du ska hälla upp moussen i en form med löstagbar kant och låta den stelna i kylen efteråt, som med alla mousser. Men det visste du säkert...

    ReplyDelete