Monday, November 23, 2009

Akvarellskola del 3 - färger


Vi gick även igenom färgpaletten senast på skapargruppen - jag visade vilka färger som är grundfärger i W&N:s akvarellpalett och vilka färger man kan blanda av dem. I princip alla egentligen eftersom det kallas grundfärger - duuuh. MEN jag flaggade ändå för några färger ytterligare som jag tycker är nyttiga. Dels för att det tar tid att blanda rätt nyanser med grundfärgerna, dels för att det är andra egenskaper än bara nyanser man vill åt i akvarell - tex förmågan att bita i kanter, granulera, genomskinligheten osv. Dessutom tycker i alla fall jag att det är svårt att få till riktigt alla färger. Som en neutral, mustig brun tex, eller en riktigt "julröd". Mina förslag till palett syns på bilden ovan.

Vi gjorde även en övning med att måla en bild med bara två färger - lite för att visa att en begränsad palett ibland kan vara både befriande, enkel och effektiv. För många färger blir gärna grötigt och svårt att harmoniera - därför brukar jag basera mina målningar på kanske tre-fyra färger, blanda dem för ytterligare nyanser, och sedan eventuellt lägga till lite kontraster.

En annan sak som jag gärna flaggar lite för är nyttan av att lära känna sina färger. Det gör man såklart genom att måla, men även genom att pröva olika färgblandningar. Ovan har jag blandat bränd sienna med olika blåa färger för att se vilka bruna-grå-blå nyanser man kan få fram. Jag har säkert 50 sådana färgblandningskartor liggande hemma. Även ett bra sätt att få igång målandet om inspirationen sviker.

1 comment:

  1. Jag är så imponerad av ditt tålamod med alla färgblandningskartorna, inte nog med att du sitter och gör alla blandningarna, du dokumenterar också. klart man ska göra så, men tiden, var hittar man tiden? Jag bara känner att om jag ska sätta mig ner och måla och äntligen får tid till det, då vill jag måla nåt fint och roligt snarare än små rutor med färger.... Å andra sidan, eftersom jag inte gjort mina små rutor med färger, så har jag ju inte koll på hur färgerna funkar, och har därmed ingen som helst kontroll över vilken färg som hamnar i min målning.

    Kram!

    ReplyDelete