Tuesday, February 2, 2010

Gör din egen färgbok...

Ok, det är mycket akvarell nu och lite bakande... men jag håller på att måla till ett nytt litet event (cliffhanger igen) så jag får prioritera målandet just nu! Jag har i alla fall ett litet tips att komma med till alla akvarellmålare där ute - inte så avancerat kanske, men ändå ;) Jag brukar ju tjata om att göra färgprover, färgprover, färgprover - problemet är bara att man sen inte hittar dem igen när man ska använda dem (ja ja, ni kanske är ordningsexperter och städfetischister, men i min ateljé råder kreativt kaos). Jag tog en gammal akvarellskissbok jag inte riktigt gillar pappret i och dedikerade den till gröna färgprover. Om man inte har en sån i skåpet kan man ju göra en egen (se tidigare inlägg denna månad). Mycket praktiskt om man behöver vägledning i färgdjungeln att ha prover på alla sina färger samt blandningar man gillar samlade på ett ställe - eller hur? Jag tyckte i alla fall att det var smart....

1 comment:

  1. Mycket smart! :tummenupp:

    Gäller bara att man dokumenterar sina färgblandningar också.... det glömde jag sist :skratt:

    ReplyDelete